10. december 2019

Stor international anerkendelse til Simon Bekker-Jensen

ERC Grant

Professor Simon Bekker-Jensen fra SUND har fået et stort karriereløft i form af et af de meget prestigefyldte ERC Consolidator Grants. Bevillingen skal bruges til at forske i forsvarsmekanismer i huden ved stresspåvirkninger og aldring. Det kan på sigt få betydning for behandlingen af hudkræft og vores forståelse af cellens aldringsprocesser.

Foto af professor Simon Bekker-Jensen
Det Europæiske Forskningsråd (ERC) har netop offentliggjort de heldige forskere, som de næste fem år kan konsolidere deres forskningsgruppe omkring en banebrydende og unik forskningsidé. Forskerne modtager det eftertragtede ERC Consolidator Grant, der er på 2 mio. euro. På SUND kan den talentfulde forsker professor Simon Bekker-Jensen se frem til at cementere sin forskningsgruppe med bevillingen i ryggen.

Bevilling fra Lundbeck var startskuddet

Professor Simon Bekker-Jensen og hans forskningsgruppe fra Institut for Cellulær og Molekylær Medicin og Center for Sund Aldring forsker i cellulære forsvarsmekanismer ved stresspåvirkninger og aldring. Hjulpet på vej af en 5-årig bevilling fra Lundbeckfonden i 2015 har Simon Bekker-Jensen opbygget en gruppe på i alt 10 personer; en lektor, en postdoc, fire ph.d.-studerende og tre studerende.

”At få et ERC Consolidator Grant betyder rigtig meget for min karriere. Det er en meget prestigefyldt bevilling, hvor man er i skarp konkurrence med andre om at tilbyde en både banebrydende og unik idé. Jeg ser det som et kæmpe skulderklap, at ERC anser mine ideer for at have det nødvendige potentiale. De næste fem år kan jeg fokusere på at gøre op med paradigmet om, at UV stråling på huden udelukkende resulterer i skader på DNA. Også andre af cellens vigtige strukturer ser ud til at blive påvirket af UV strålingen. Det er mit håb, at vi får en ny forståelse for hudkræft, og hvordan sygdommen opstår”, fortæller Simon Bekker-Jensen.

Nyt responssystem med betydning for hudkræft og aldring

Indtil nu har Simons forskningsgruppe fokuseret på celler og de grundlæggende mekanismer, der træder i kraft, når cellerne bliver udsat for stress-påvirkninger. Det er et gennemgående tema i de fleste sygdomme og aldringsprocessen.

Alle ved, hvad der sker, når man bliver udsat for meget sollys. Det giver solskoldninger, som potentielt kan lede til hudkræft. UV stråling beskadiger cellernes DNA, og den dominerende fortælling i forskningsfeltet er at det alene er grunden til udviklingen af hudkræft. Men vores indledende forsøg har vist, at en anden stress-reaktion også har stor betydning, nemlig skade på cellens proteinfabrikker, ribosomerne.

I projektet støttet af ERC ”Physiological roles of the Ribotoxic Stress Response” vil gruppens fokus være på at undersøge, hvad der sker i modelorganismer som mus og C. elegans orme, når vigtige dele af ribosom-responssystemet er ødelagt. Foreløbige resultater peger på, at det både har betydning for udvikling af hudkræft i mus og ormes levetid.

Læs ERCs pressemeddelelse, hvor alle 301 forskere, som har modtaget ERC Consolidator Grant, fremgår.

Professor Simon Bekker-Jensen, Institut for Cellulær og Molekylær Medicin og Center for Sund Aldring, mobil: 20 20 49 93, mail: sbj@sund.ku.dk

Presseansvarlig Gitte Frandsen, Center for Sund Aldring, mobil: 51 29 80 05, mail: gitte.frandsen@sund.ku.dk